Carry That Weight

Tidig morgon och raskt upp ur sängen. Finns ingen tid att fundera på tid eller andra saker som bara spoilerar ditt fokus den här morgonen och resten av dagen. Automatiska tankemönster som låser dig fast i ett läge och som försvårar för dig att förändra det du måste förändra.

Rutiner och ritualer. Det här är en riktigt bra sätt för att lösa upp en del av de funderingar eller komplicerade tankar som du kanske bär omkring på just nu, och som du kanske måste fortsätta att bära på en stund, men du kan mildra effekten av dessa.

Det kan ju se ut så här och vi förutsätter att din morgon börjar 05.00:

  • Kliv upp och gå in i badrummet och tvätta ditt ansikte med iskallt vatten
  • Meditera ca 15-20 minuter för att stilla ditt sinne och bli avslappnad men fokuserad
  • Armhävningar, lägg ca 10 minuter på detta
  • Plankan, 1-5 minuter
  • Trapetsstång (pull-ups), ca 5-10 minuter

Alternativt kan du byta ut meditation mot att skriva några rader om hur du vill att den här dagen ska bli eller om planeringen av dagen. Ett bra tips är att använda en app som heter 'Day One' och det är egentligen är väldigt trevlig dagbok som du kan använda i din dator eller i din smartphone. Ett bra sätt att skriva ner idéer, tankar eller annan information. Eller så skriver du för hand. Eller så använder du den här appen för att skriva ner vad du gjort den här dagen och var så noggrann som möjligt och se vad det är du lägger tid på - hur många onödiga moment kan du se att du sysslar med och finns det en chans att minimera de onödiga momenten och fokuserar på vad som är viktigt?

Det viktigaste är att du har lugn och ro omkring dig under den här stunden på morgonen, förutsatt att det är möjligt. Försök att undvika höga ljud, stress och frustration. Jag menar på att det kan vara helt och hållet avgörande att du verkligen genomför de här rutinerna/ritualerna varje morgon då detta medför ett bättre fokus och att du får mer energi. 

Rutiner och ritualer är ju personliga och det är upp till dig själv att använda det som passar just dig - men det som beskrivs ovan fungerar verkligen och är en säker väg till att tänka bättre, agera bättre och att vara förberedd för det som kommer.

Det handlar ju i grund och botten om att må bra och att välmående ger avtryck, intryck. Du vet aldrig vem du står inför, vem du kan komma att träffa och vilka möjligheter som kan visa sig - då är det som viktigast att vara förberedd, avslappnad och fokuserad.