Ride On

Det är inte ovanligt och det är helt normalt att du inte får omedelbara gensvar på dina försök och strävanden, i alla fall till en början - och varför skulle det vara annorlunda på en något svårnavigerad men fortfarande realistisk arbetsmarknad?  En säljare står inför samma utmaning på en ny marknad, ny produkt och inga kontakter i branschen - två alternativ finns; lägg ner verksamheten och sätt dig ner eller börja gå i uppförsbacke och få skavsår.

Det vi lämnat bakom oss måste få vara bakom oss och det går inte att längta tillbaka till något som inte kommer att återuppstå - Ride On. Nostalgi för dig inte framåt, inte på något sätt! Hur ser då omvärld och arbetsmarknad ut nu och vad behöver du själv göra för att anpassa dig och inse att förändringar behövs, självklart i linje med dina värderingar?

Omöjligt? Aldrig.

Titeln i detta inlägg bygger på förändring och att färdas vidare i en tillvaro som knappt står att känna igen - det vi vant oss vid när det gäller arbetsmarknad finns inte längre och det här med att förlita sig på att en myndighet sköter om oss kan vi lägga bort. Nu är det upp till dig och mig att göra den skillnad som behövs.

Trots alla grå nyanser i en omvärld som är svår att känna igen måste det finnas en väg framåt för dig själv och dina egna målsättningar - misslyckanden och svårigheter borde frammana andra synsätt och kreativa mönster. Lättare sagt än gjort, men utanför fyrkanten finns kanske en bra lösning och det kan mycket väl vara så att du behöver en utomstående och ifrågasättande röst för att vakna upp och se situationen ur ett annat perspektiv.

Lösningar finns, men hur långt är du beredd att gå?

Om du själv fick bestämma, hur skulle du vilja att det ska se ut och hur ska det vara för att du ska vara nöjd? Omgivning,  miljö och arbetsuppgifter. Börja där! Nuläget börjar med att du gör klart för dig själv hur du vill ha det - glöm inte att det finns en arbetsgivare som ska matcha dina egna önskemål. Var finns den arbetsgivaren och hur långt är du beredd att ta dig för att hitta den arbetsgivaren?

1) vad är det du egentligen vill och vad kan du?
2) vad kan du bidra med, vilka är dina värderingar?
3) vem är du som person i en yrkesroll?

Fundera på ovanstående frågor en stund, ta fram pennan och börja skriva ner dina egna ord och maila över dessa till mig så får du ett förslag från min sida - storytelling.

Vill du ta del av bestående värderingar så kan jag rekommendera en bok av Yvonne Chouinard, 'Let My People Go Surfing', och vem skulle inte vilja jobba för ett företag som Patagonia? Hitta inspiration och annorlunda förhållningssätt genom att ifrågasätta!

Ride On.