Shut Up And Deal With It

Bland det mest svåra och motbjudande kan vara att stirra ut genom fönstret en svart morgon och se snöblandat regn, uppleva en temperatur kring nollan och inse att motvinden går igenom märg och ben. Det är lätt att hitta på ursäkter.

Det är nu det avgörs - detta är den situation du måste lära dig att hantera, omfamna och tycka om för det här handlar om karaktär, vilja och att inte ge vika för impulsen som säger att det där kan jag göra senare. Vi talar om NU.

Det är en vanesak att lära sig att utföra ett sånt här moment i tillvaron. Nu finns det en mängd olika saker man kan sysselsätta sig med istället för löpning, men min och andras erfarenhet baseras på löpningen och vilka bieffekter den ger. Det är enkelheten i sig som är så givande och det behövs så lite för att börja med den här formen av mental och fysisk träning. Du, ett par skor och själva upplevelsen. 

Du behöver ingen utbildning eller vara med i en förening eller gå en kurs i löpteknik - all information du kan behöva finns på nätet, helt gratis. Det som är viktigt i det här är du som individ och den prövning du står inför. Det är du mot dig själv och att löpa på egen hand betyder att övervinna de mentala hinder som alltid infinner sig. Det är bara att vänja sig vid uppförsbacken och motgångar, det hör nämligen till. 

Undvik att lyssna på musik när du springer och jag menar att det är en distraktion att inte ha fokus på sig själv under löpningen - det är du mot dig själv och tankeverksamheten måste du klara av utan tillsatser i form av musik.

Löpning är meditation och meditation går ut på att stilla sina tankar och bibehålla sitt fokus på uppgiften - fokusera på andningen och hitta den rätta rytmen. Gör inte löpningen till ett tvång utan försök se det här som en nödvändig ingrediens i ditt liv som självklart innehåller motgångar, uppförsbackar och smärta - det är helt normalt. Utgå ifrån att det blir på det sättet, då blir det heller ingen överraskning när det tar emot.

Spring på egen hand till en början för du måste förlita dig på dig själv och inte på att det finns andra som motiverar dig. Det är först när rutinerna sitter och du genomgått inledningsfasen (som kan vara olika lång) som du kan börja springa med goda vänner. Det är så lätt att påbörja något och sedan lägga av när utvecklingskurvan börjar plana ut och falla och det är kampen mot de negativa känslorna (speciellt när livet i övrigt är tungt) som måste övervinnas på egen hand. Glöm aldrig detta.

För dagbok om din träning och anteckna noga varje dag var du sprang, distans, tid, väder och hur du upplevde det hela. Det är kul att kunna gå tillbaka och läsa av hur det var när du sprang det där passet i stark motvind och skavsåren började öppna upp sig. Ett fakirlopp är bra för karaktären. Återigen, den är motgångarna som stärker dig och det är normalt att stappla fram ibland och tycka att allt är bara smärta och dumhet - men du ska bara veta hur viktigt det är att vägra ge upp när allt verkar kolsvart och omöjligt.

Och kom ihåg det här med att sätta upp målsättningar - var är du om sex månader?