All You Need Is Love

HAV

Under och över varandra
störtande i varandras famn
stigande naket
fallande
tonande overkligt genom allt
fyllande allt med sin böljande rytm,
överjordisk kärleks anda:
musik föds i tomheten,

under och över varandra,
öppnande sig mot varandra
i ständigt nya begär, i domning skylande
deras famntag, 
fyllda av ständigt ny törst,
där vandrande vågor går samman
och glider ifrån varandra, otillfredsställbara,
och flyter samman igen,

under och över varandra,
förlorande sig i den andra
enligt en helig lag, även längst inne
blottande sig i vågor,
så ett med vattnet
att var och en av deras skygga gester
blir  en kyss och kropparnas lek
en enda tumultliknande ljuv omfamning:

vågor om varandra,
simmande rastlöst, trånande, nakna
vågor, overkliga
tankar, förälskade,
häftiga av lycka, lystna, förtvivlade,
hänryckta vågors ändlösa tal,
olyckliga vågor
i ett förälskat hav.

Lörinc Szabó
tolkning Bo Setterlind

Apollo 13

Houston, we have a problem.

Det dyker upp när du kanske minst anar det och det ställer hela din livssituation på sin spets. Från ingenstans blev det som var så enkelt, klart och uppenbart vänt upp och ner och det du står inför är ovisshet och rädsla för du har i nuläget ingen kontroll på vad som sker och dina reaktioner. Det finns faktorer som du inte kan kontrollera men som du kanske anade - det är lätt att dras med i ett virrvarr av positiva upplevelser och det är lätt att missa de små tecknen som betyder att det finns en spricka i det som du tror är så säkert. I många fall har du inte ens förmågan att upptäcka sprickan och anledningen är att det hela började långt innan du ens var medveten om det och hade någon sagt till dig att se upp så ville du inte lyssna.

Alltid det du byggt upp och som du förlitat dig på fungerar inte längre och du har inget första-hjälpen som du snabbt kan använda för att mildra de värsta stötarna. Mitt i krisen så vet du att det hela komma an på dig själv, att du måste med hela din makt och din erfarenhet leta efter de små, knappt synbara, saker som gör att du kan andas och se en väg framåt. Men det är svart och det är panik och du är paralyserad. Ingenting fungerar och du missar det uppenbara i och med att paniken sprider sig och den förblindar dig. Du vill sluta dina ögon och vakna upp i en annan tillvaro där allt är under kontroll. Du slits mellan förtvivlan och skräck, hela kroppen blir avtrubbad och till slut kan du inte tänka klart.

Dra i handbromsen. Stanna upp. Sitt stilla. Gör ingenting. Andas. Ta hjälp. Sträck ut en hand och be om hjälp.

Vad du behöver är tid och lugn. Tänk igenom situationen och se vilka möjligheter du har. Hur mycket tid har du? Vad är viktigast, vad kan du bortse ifrån och hur är det egentligen fatt? Oavsett vem eller vad som ligger bakom den uppkomna situationen så kommer du ingen vart med att skuldbelägga dig själv eller att ångra något. Du är här och nu. Allt du ska göra är att vila och ta den tid du behöver. Om du kan, gör en analys av ditt läge. Finns det en lösning även om det är svårt att greppa tag i den lösningen? Vilken hjälp behöver du? Vem finns vid din sida när det är som värst? Finns det hjälpmedel som du inte är medveten om. Måste du lägga allt på dina egna axlar? Kan du fundera på bakomliggande faktorer som ligger som grund till det här? Orkar du se en helhet?

Har du rutiner att använda dig av för att hålla de värsta tankarna och känslorna på avstånd? Finns det något litet som du kan hålla fast vid, något som ger dig livsvilja och glädje - något som hjälper dig att fokusera? Ett av de bästa sätten att bearbeta en svår situation är att beskriva det som sker för sig själv och det genom att skriva. Men du behöver lugn och ro och en miljö, om möjligt, som ger dig inspiration. Skriv urskiljningslöst om det du står inför och det som varit och glöm aldrig bort att skriva om hur du vill ha det. Det är det viktigaste av allt - hur du vill ha det för att du ska vara nöjd. Se till att du sätter upp målsättningar kring hur många ord du ska klara av under en dag. Vad du än gör så ska du alltid, oavsett hur svårt det är, skriva - varje dag. Varje dag. Antingen skriver du för hand eller så använder du din dator. 

Finns det andra som varit i liknande situationer? Vad kan du lära dig av det? Kan du hitta böcker med rätt innehåll? Poesi? Dikter? Kan du hitta vad du söker på nätet? TV? Film?
Kan naturen vara din vägledare? Rörelse och långa promenader? Meditation? Yoga? Beroende på vad det är som du står inför och måste lösa så är det svårt att direkt föreslå en enda fungerande metod. En blandning av olika inslag ger förmodligen den bästa effekten. Om du behöver justera ditt sätt att tänka, dina tankemönster, är det viktigt att inte tränga bort sina problem genom att syssla med fysiska aktiviteter som extra mycket löpträning, styrketräning etc. - du måste hantera dig själv rent tankemässigt och korrigera något som inte fungerar. Sitt still och konfrontera dig själv och dina tankemönster. Här är det tålamod och envishet som gäller. Be om hjälp när du inte klarar det själv.

Problemlösning. Du behöver tid, tid, tid. Det finns inga snabba åtgärder som ger hållbara resultat. Dock så måste du ibland använda snabba insatser för att inte helt tappa taget, det gäller att inte förlora hoppet. Men vad du än gör så måste det inom dig finnas en drivkraft och en vilja att förändra och hitta lösningen inom dig själv. Och den finns där, oavsett om du just inte kan se något förutom det som är svart. Lösningen finns inom dig och du måste vända blicken inåt för att rätta till det som inte fungerar och som ger dig smärta. Detta är kanske den största utmaning som du någonsin stått inför och det måste finnas en inre bild som säger hur lösningen ska se ut - hur avlägsen den än är så får du inte släppa den med blicken, du får inte släppa taget. Det finns alltid en lösning, alltid. Alltid.

Chief Tecumseh

“So live your life that the fear of death can never enter your heart. Trouble no one about their religion; respect others in their view, and demand that they respect yours. Love your life, perfect your life, beautify all things in your life. Seek to make your life long and its purpose in the service of your people. Prepare a noble death song for the day when you go over the great divide.

Always give a word or a sign of salute when meeting or passing a friend, even a stranger, when in a lonely place. Show respect to all people and grovel to none.

When you arise in the morning give thanks for the food and for the joy of living. If you see no reason for giving thanks, the fault lies only in yourself.

Abuse no one and no thing, for abuse turns the wise ones to fools
and robs the spirit of its vision. When it comes your time to die, be not like those whose hearts are filled with the fear of death, so that when their time comes they weep and pray for a little more time to live their lives over again in a different way. Sing your death song and die like a hero going home.”

Charge Of The Light Brigade

När du nu samlat ihop dig själv och dina styrkor så är det då dags att fundera på taktik och strategi. Du vet hur ungefärligen spelplanen ser ut men du kan inte alltid veta hur oppositionen är formerad och vilka överraskningar som kan vänta dig - kom ihåg att allt är flytande, rörligt och förändras från dag till dag. Du måste ha blicken för att förstå helheten, spelförståelsen för att kunna se nästa steg och taktik och strategi för att inte lägga energi på fel saker.

Låter det som ett strategispel? Kanske, men det kan lika gärna handla om att söka arbete på en krånglig arbetsmarknad, att byta arbetsplats eller helt enkelt att göra en stor förändring i livet som betyder att du ger dig in på ett för dig helt okänt territorium. Och det är nu det roliga börjar; utmaningen, nerverna och att vara lugn och metodisk för att ta rätt beslut eller så är det som så att det egentligen bara är att slänga sig ut i tillvaron och lita på magkänslan när så situationen kräver det.

'Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.' 
Winston Churchill

Mod. Modet att fortsätta är det som räknas.

Humor, attityd, inställning och närheten till skratt är en del av allt detta. För när det är som svårast och tårarna faller på snustorr jord så krävs det av dig att du ser situationen ur ett annan perspektiv och att du fortsätter, oavsett vad. Det är OK att misslyckas bara du kan se det från den sida som medför att du inte tappar greppet och går ner dig i en sörja av anklagelser mot dig själv och som leder till att du ger upp.

'If you're going through hell, keep going'.
Winston Churchill

La Mer

När det tar emot som mest och när du är som mest sårad, nedbruten och knockad ska du ta dig en lugn stund och lyssna på 'La Mer', gärna varianten med Julio Iglesias. Följ havets rytm och kämpa inte emot utan var bara följsam och låt dig bli vaggad och omhändertagen. Bruce Lee brukade säga: Be Like Water. För den som är intresserad av den mannen kan jag rekommendera boken 'Artist of Life'. Var lika följsam som vatten. Hitta nya vägar. Glid runt hindret. 

Här ute i reservatet Götarsvik strålar solen från en klarblå himmel och temperaturen är riktigt angenäm. Lord Admiral Horatio Nelson och undertecknad har varit ute på en tre timmar lång vandring i urskog och glimrande terräng Vi liksom vaggades fram av fågelkvitter, värmande sol och en natur som vaknar till liv så sakteliga. Man kan ju undra vad det är för mysterier som utspelas där ute, det där vi aldrig ser. Och det vi inte ser är ju storheten med livet. Det är bättre där ute i vildmarken. Det är bättre ute till havs. Det är rent, äkta och skarpt läge. Sinnena vaknar till liv. Uppmärksamheten skärps. Snedsteg straffas omgående.

Solen bränner i nacken och orden poppar fram och det här gamla träbordet från sent 1800-tal  som jag sitter vid inspirerar mig, för det är en historia som det bär med sig. Jag vet inte, jag kan bara ana och låta tankarna flöda och förnimma hur det var en gång och vem det var som tillverkade detta bord. Tankarna är som vatten, följsamma och mjuka. Läser 'Seeds Of A Boundless Life' och tänker på vidderna, friheten och det enkla i livet. Rengöringsprocessen, att ta bort det påklistrade och onödiga. Vem är du?

Vattenytan blir densamma även efter det att du slängt stenen i vattnet. Ringar på vattnet och sedan lugnt och stilla. Tänk om våra sinnen och vår själ kunde fungera på samma sätt. Det måste ju vara det mest optimala med livet att lära sig just detta. Naket, enkelt och precis som det ska vara. Var som vatten. Be like water. Kraften i livet handlar om att vara som vatten, det är där du... kan suga saften ur tillvaron. Det är onödigt att anstränga sig i onödan. Sök bara situationer där det blir naturligt att anstränga sig. Varför ska du anstränga dig om någon eller något stretar emot? Vad är det värt?

Ahh, livet ska vara som att lägga kinden mot en klippa som vågorna precis smekt och solen omgående värmer och där doften av salt, tång och sjögräs och saltvatten dröjer sig kvar. Det är livet. La Mer.

The Unexamined Life Is Not Worth Living

Socrates kunde verkligen formulera sig på ett lysande sätt. 

Jag tror att orden sammansattes för att inspirera, utmana och provocera - att utmana livet och sig själv är själva grunden för att växa som människa - det handlar som så ofta om förändringar och en människa måste lära sig att leva med snabba förändringar och osäkerhet. Livet idag handlar om enormt snabba förändringar och det kan gälla hur vårt samhället omvandlas men även när det gäller åsikter och informationsflödet. Vi dränks av information dagligen och det gäller att ha en bra plattform av utgå ifrån för att kunna navigera i den gråzon som vår värld blivit.

All information är bra, även den som vi kan uppleva som negativ, men det handlar om att lära sig att inte bli alltför negativt påverkad och dränerad kring det som nu sker - det här är själva tricket. Jag menar inte att det är enkelt, men det går att förhålla sig till det som sker med distans och med sunt förnuft. Acceptansen för att saker och ting är som de är måste vi lära oss även om det är med stor motvillighet vi gör detta. Jag menar på att tänka klart är att kunna se vad som sker utan att låta känslorna ta överhanden och bli gränslös.

Att undersöka livet betyder att vara öppen, nyfiken och att verkligen ta dagen som den kommer. När det handlar om att växa som människa, att utvecklas och se saker och ting ur nya perspektiv så är det otroligt viktigt att lägga bort förutfattade meningar och betongtänkande - en tankeprocess som har sin grund i automatiska tankemönster och de här mönstren bär vi med oss från barndomen. Vi måste bryta den förbannelsen genom att se saker och ting som ett barn ser på saker och ting - nyfiket, undrande och frågande. 

Vi gör misstag, vi tar fel väg och vi går alldeles säkert vilse i tillvaron. Så måste det få vara och det är kanske avgörande för att få vetskap om hur vi agerar och tänker när det börjar bli svårt och oddsen är mindre bra. Men är det inte här som vi börjar utforska och ta reda på det som vi inte vet? Är det inte här som vi börjar experimentera för att hitta nya lösningar och dolda sidor hos oss själva?

Misstag är en självklar del av livet. Misslyckanden är en självklar del av livet. Motgångar är en självklar del av livet. 

Det är när vi verkligen dyker ner i tillvaron och vågar riskera det vi har som vi finner en annan sida av oss själva och det är också då vi lär oss helt nya aspekter kring livet och tillvaron och vad det är som verkligen betyder något. När allt står och väger. När vi balanserar på den vassa eggen och där varje andetag är fokuserat och blicken glasklar och uppfattningsförmågan är på topp.

Ta del av livet, undersök, ställ frågor, var nyfiken och våga ta en risk. Lev fullt ut och ta dagen som den kommer, lev i nuet och var en god och fin människa. Bry dig om andra, hjälp till och backa inte undan om situationen blir besvärlig. Se till att du verkligen gör skillnad - det är vad det handlar om: Gör skillnad!

 

Shut Up And Deal With It

Bland det mest svåra och motbjudande kan vara att stirra ut genom fönstret en svart morgon och se snöblandat regn, uppleva en temperatur kring nollan och inse att motvinden går igenom märg och ben. Det är lätt att hitta på ursäkter.

Det är nu det avgörs - detta är den situation du måste lära dig att hantera, omfamna och tycka om för det här handlar om karaktär, vilja och att inte ge vika för impulsen som säger att det där kan jag göra senare. Vi talar om NU.

Det är en vanesak att lära sig att utföra ett sånt här moment i tillvaron. Nu finns det en mängd olika saker man kan sysselsätta sig med istället för löpning, men min och andras erfarenhet baseras på löpningen och vilka bieffekter den ger. Det är enkelheten i sig som är så givande och det behövs så lite för att börja med den här formen av mental och fysisk träning. Du, ett par skor och själva upplevelsen. 

Du behöver ingen utbildning eller vara med i en förening eller gå en kurs i löpteknik - all information du kan behöva finns på nätet, helt gratis. Det som är viktigt i det här är du som individ och den prövning du står inför. Det är du mot dig själv och att löpa på egen hand betyder att övervinna de mentala hinder som alltid infinner sig. Det är bara att vänja sig vid uppförsbacken och motgångar, det hör nämligen till. 

Undvik att lyssna på musik när du springer och jag menar att det är en distraktion att inte ha fokus på sig själv under löpningen - det är du mot dig själv och tankeverksamheten måste du klara av utan tillsatser i form av musik.

Löpning är meditation och meditation går ut på att stilla sina tankar och bibehålla sitt fokus på uppgiften - fokusera på andningen och hitta den rätta rytmen. Gör inte löpningen till ett tvång utan försök se det här som en nödvändig ingrediens i ditt liv som självklart innehåller motgångar, uppförsbackar och smärta - det är helt normalt. Utgå ifrån att det blir på det sättet, då blir det heller ingen överraskning när det tar emot.

Spring på egen hand till en början för du måste förlita dig på dig själv och inte på att det finns andra som motiverar dig. Det är först när rutinerna sitter och du genomgått inledningsfasen (som kan vara olika lång) som du kan börja springa med goda vänner. Det är så lätt att påbörja något och sedan lägga av när utvecklingskurvan börjar plana ut och falla och det är kampen mot de negativa känslorna (speciellt när livet i övrigt är tungt) som måste övervinnas på egen hand. Glöm aldrig detta.

För dagbok om din träning och anteckna noga varje dag var du sprang, distans, tid, väder och hur du upplevde det hela. Det är kul att kunna gå tillbaka och läsa av hur det var när du sprang det där passet i stark motvind och skavsåren började öppna upp sig. Ett fakirlopp är bra för karaktären. Återigen, den är motgångarna som stärker dig och det är normalt att stappla fram ibland och tycka att allt är bara smärta och dumhet - men du ska bara veta hur viktigt det är att vägra ge upp när allt verkar kolsvart och omöjligt.

Och kom ihåg det här med att sätta upp målsättningar - var är du om sex månader?

Carry That Weight

Tidig morgon och raskt upp ur sängen. Finns ingen tid att fundera på tid eller andra saker som bara spoilerar ditt fokus den här morgonen och resten av dagen. Automatiska tankemönster som låser dig fast i ett läge och som försvårar för dig att förändra det du måste förändra.

Rutiner och ritualer. Det här är en riktigt bra sätt för att lösa upp en del av de funderingar eller komplicerade tankar som du kanske bär omkring på just nu, och som du kanske måste fortsätta att bära på en stund, men du kan mildra effekten av dessa.

Det kan ju se ut så här och vi förutsätter att din morgon börjar 05.00:

  • Kliv upp och gå in i badrummet och tvätta ditt ansikte med iskallt vatten
  • Meditera ca 15-20 minuter för att stilla ditt sinne och bli avslappnad men fokuserad
  • Armhävningar, lägg ca 10 minuter på detta
  • Plankan, 1-5 minuter
  • Trapetsstång (pull-ups), ca 5-10 minuter

Alternativt kan du byta ut meditation mot att skriva några rader om hur du vill att den här dagen ska bli eller om planeringen av dagen. Ett bra tips är att använda en app som heter 'Day One' och det är egentligen är väldigt trevlig dagbok som du kan använda i din dator eller i din smartphone. Ett bra sätt att skriva ner idéer, tankar eller annan information. Eller så skriver du för hand. Eller så använder du den här appen för att skriva ner vad du gjort den här dagen och var så noggrann som möjligt och se vad det är du lägger tid på - hur många onödiga moment kan du se att du sysslar med och finns det en chans att minimera de onödiga momenten och fokuserar på vad som är viktigt?

Det viktigaste är att du har lugn och ro omkring dig under den här stunden på morgonen, förutsatt att det är möjligt. Försök att undvika höga ljud, stress och frustration. Jag menar på att det kan vara helt och hållet avgörande att du verkligen genomför de här rutinerna/ritualerna varje morgon då detta medför ett bättre fokus och att du får mer energi. 

Rutiner och ritualer är ju personliga och det är upp till dig själv att använda det som passar just dig - men det som beskrivs ovan fungerar verkligen och är en säker väg till att tänka bättre, agera bättre och att vara förberedd för det som kommer.

Det handlar ju i grund och botten om att må bra och att välmående ger avtryck, intryck. Du vet aldrig vem du står inför, vem du kan komma att träffa och vilka möjligheter som kan visa sig - då är det som viktigast att vara förberedd, avslappnad och fokuserad.

God is great, beer is good and people are crazy

Sanningen är den att det är en riktig utmaning att vara människa i en värld som är rätt turbulent  och där gråzonerna avlöser varandra och där navigering i livet och på arbetsmarknaden ter sig rätt besvärligt ibland, eller ofta. Du måste dock ha en blick som säger var du vill vara och en planering att följa och ett sätt att tänka som gör att du kan hålla rätt kurs och hålla ut!

Pressen och stressen ökar, kravbilden på dig som arbetssökande kan vara enorm och konkurrensen gör att många inte orkar hålla emot i en lång serie anställningsintervjuer. Att vara framgångsrik eller i alla fall komma ett steg längre under en intervjuprocess hänger samman med att du kan upprätthålla din karaktär och att inte låta den nuvarande situationen störa alltför mycket, och det i sin tur är frukten av att du har rutiner, ritualer och att du underhåller din mentala hälsa - som om du hade jobb i dagsläget. Det går inte att överdriva vikten av det här påståendet. Och, jag vet, ingen sa att det skulle vara enkelt.

Jag har tidigare skrivit om struktur och ritualer och jag rekommenderar dig att ta del av den information som finns i bland annat bokform och som behandlar framgångsrika personer och vad de gör för att behålla sitt fokus även när det är tufft, en massa motgångar och misslyckanden. Eller varför inte titta på TEDTalks! En massa bra föreläsningar om väldigt intressanta ämnen och som kan ge en bra effekt - lyssna, var nyfiken och var beredd på att förändra det du måste förändra - för jag tror att mycket ligger i förändringsbenägenheten.

Inspirerande, driven och nyfiken - det är något som alla arbetsgivare är intresserade av hos en sökande och till det här kan vi lägga till 'att göra skillnad!'. Du har kanske använt dig  av ansökningshandlingar som inte tillräckligt mycket visar din personlighet, kanske har du istället använt dig av standardmallar och det kan försvåra för dig. Fundera på det där med att göra skillnad. Ta fram lite humor och glimten i ögat när du skriver till en arbetsgivare,men du måste också vara medveten om vem som sitter i publiken. Vem ska lyssna. 

Make me care! Vad är det jag ska se som intressant i dina ansökningshandlingar, vad är det som gör att jag kan se att du kanske inte har de specialistkunskaper jag eftersöker men att din personlighet och ditt sätt att skriva gör att jag vill veta mer om vem du är!?

Sitter du dagligen och leker med ord och förbättrar dina ansökningshandlingar? Avsätter du tid för detta i din dagliga struktur? Finns den planeringen? Låter du någon som du känner vara den som ger dig bra kritik? Det är bra att bli omruskad av en vän som kritiskt granskar den du är, vad du måste förbättra och hur du presenterar dig själv. 

Personligen så tog det mig minst 10 timmar, effektiv tid, att sätta ihop mitt eget CV och personliga brev - nej, jag tror inte det räcker med 10 timmar, snarare handlar det nog om 25 timmar. Och ändå kommer jag på förbättringar hela tiden och ber om konstruktiv kritik, även om den svider och jag försöker sätta mig i motvärn istället för att lyssna och ta in ny information.

För att få det här att fungera så måste man vara lite galen och släppa taget och inte vara så perfekt - skriv och skriv och skriv och släpp loss! Där börjar kreativiteten. Jag gillar bilder, att anteckna och att måla upp en bild över mitt arbetssökande på papper. Mindmap, kallas det också.  Du behöver influenser och titta upp och ta bort skygglapparna och du får influenser var du än tittar. Människor, situationer, naturen, film, videoklipp, TEDTalks, böcker. Det finns oändligt med inspiration även om det i nuläget är svårt, riktigt svårt, att se detta. Det är normalt.

Jag har en god vän som vid knappt 50 års ålders drabbades av en stroke - vi pratar ofta om motgångar, framgångar och vad det är som gör att... rullstolen sitter i huvudet. Läget är som det är och det finns bara en väg framåt och den stavas INSTÄLLNING och ÖDMJUKHET INFÖR SITUATIONEN och ATT ALDRIG, ALDRIG, GE UPP.